známé i neznámé
osobnosti
Českomoravského pomezí
Josef
  • Magdalena
  • Zdislav
  • Oskar
  • Hereret
 

Životní příběh Josefa Sodomky


Josef Sodomka starší

Josef Sodomka st., otec hrdiny našeho příběhu, se narodil 2. listopadu 1865 v obci Krouna na Skutečsku. Po krátké školní docházce nastoupil do učení ke koláři panu Hálovi do Choltic. V roce 1882 se zde vyučil a ještě několik let pracoval jako dělník u svého mistra. Nedlouho poté odešel na zkušenou do zahraničí, kde získal velmi dobrou praxi v konstrukci a výrobě různých typů vozidel, zejména kočárů a saní.

V roce 1895 se přestěhoval do Vysokého Mýta, kde nejprve pracoval jako řadový dělník, ale v první polovině roku 1896 se mu podařilo osamostatnit a v pronajatých prostorách začal provozovat kolářskou živnost. Díky jmění své manželky Kateřiny mohl záhy zakoupit malý dům s rozlehlou zahradou a nezastavěným okolím. Tím položil základ svého podniku, který až do zahájení první světové války stále rozšiřoval a zvyšoval počty svých zaměstnanců.

V roce 1914  jeho továrnu postihl útlum výroby; o dva roky později dokonce musel začít pracovat jako dělník v mladoboleslavské firmě Laurin & Klement. Po vzniku Československé republiky se vrátil k výrobě kočárů do Vysokého Mýta, ale o jeho výrobky již nebyl téměř zájem. Další ranou pro něho byla smrt manželky a dvou dcer na tuberkulózu. Naštěstí tato zákeřná nemoc minula syna Josefa, jehož nadšení pro výrobu karoserií se stalo zásadním pro další vývoj továrny. V říjnu 1930 prodal svému synovi polovinu podniku a odešel do ústraní. Zbylá část továrny patřila jeho druhé manželce Bohumile. Ta zemřela v roce 1931, také na tuberkulózu. Sám zakladatel továrny zemřel po krátké nemoci 8. června 1939 ve Vysokém Mýtě. 


Josef Sodomka mladší

Pokračovatel rodinné tradice Josef Sodomka se narodil 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě. Již od raného dětství pozorně sledoval práci svého otce, která jej zaujala natolik, že se rozhodl jít v jeho stopách. Výuční list získal právě v podniku svého otce, kde si učil kolářství v letech 1918 až 1920. V roce 1921 odešel studovat na Státní odbornou školu v Kašperských Horách, jejíž absolvováním o rok později získal vysvědčení, které jej opravňovalo k samostatné kolářské živnosti. Podařilo se mu  přesvědčit otce, že budoucnost podniku je ve výrobě karosérií pro automobily. Během několika let se umění mladého Josefa Sodomky stalo známým nejen v Československu, ale také za hranicemi a poptávka po krásných a originálních vozech karosovaných ve Vysokém Mýtě se stále zvětšovala.

I když  podnik zasáhla velká hospodářská krize na počátku 30. let, nedošlo k výraznému omezení výroby. Druhá světová válka výrazně omezila a později zastavila produkci osobních automobilů; páteř výroby tvořily zejména autobusy a užitkové vozy. Po květnu 1945 Sodomka opět navázal spolupráci s československými výrobci osobních automobilů a jeho velikou touhou bylo zřízení moderního karosářského studia a vznik specializované střední odborné karosářské školy.

V roce 1948 došlo k uvalení národní správy na Sodomkovu továrnu a bývalý majitel se stal podnikovým ředitelem. Tuto funkci zastával Josef Sodomka více než dva roky. 16. listopadu 1950 byl ale ve svém bytě ve Vysokém Mýtě zatčen, poté převezen na Krajské velitelství StB v Pardubicích. Zanedlouho byl přesunut do vazební věznice v Chrudimi. Na Josefa Sodomku bylo podáno trestní oznámení pro „pletichy proti znárodnění, daňové machinace a podezření z vyzvědačství“. Vyšetřovatelům se nelíbilo zejména to, že několik dní před znárodněním své továrny převedl z účtu podniku na svůj soukromý 2 miliony korun.

I v době strávené ve vazební věznici měl Josef Sodomka stále nové nápady a kreslil si návrhy nových typů karoserií. Tyto návrhy mu však byly zabaveny a sám jejich autor byl obviněn z úmyslu  propašovat je z věznice. Rozsudkem okresního soudu v Pardubicích 8. prosince 1951 byl uznán vinným a odsouzen k odnětí svobody na 3 roky a peněžitému trestu 50 000 Kčs. Po odvolacím líčení u krajského soudu 24. března 1952 byl jeho trest snížen na 2 roky a 5 měsíců.

Po propuštění z vězení nemohl získat zaměstnání v okruhu svého bydliště, proto dojížděl až do vzdáleného Mnichova Hradiště, kde pracoval jako konstruktér a zkušební technik v podniku Liaz. Ironií osudu bylo, že autor mnoha nádherných automobilů nakonec vlastnil pouze plátěnou tříkolku Velorex. Zemřel 9. února 1965 a o čtyři dny později byl pochován na vysokomýtském hřbitově.

Historické centrum - Vysoké Mýto.
Carrosserie Sodomka.
Vysoké Mýto.
Hrajte s osobnostmi Českomoravského pomezí zábavnou geolokační hru GEOFUN!
audio příběhy
Josef
qviz youtube omalovanky pohlednice stripy
 
SROP EU Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií
 
Prohlášení o přístupnosti | Právní doložka | Ankety | Mapa stránek | Projekty
 
© 2008 - 2017 Českomoravské pomezí
WebEdit: World Media Partners, s.r.o., Grafika: Tomáš Pakosta / tpd, Šablony: Neofema s.r.o.
Propojeno s informačním systémem CZeCOT
Prezentujeme se na Kudyznudy.cz
Zobrazit klasicky | Zobrazit pro mobilní telefon